Wilt u ook graag voorsprong nemen?

Teken nu in op een abonnement op De Tijd. Lees de krant tijdens de week digitaal en in het weekend op papier voor slechts 1 euro.

Meer info
Weekendnieuwsbrief

Ontvang de weekendnieuwsbrief van De Tijd en krijg een vooruitblik op de onderwerpen uit de weekendkrant, Sabato en Netto.

Meer info

Bent u ook een interessante lezer?

Vul het formulier in en beantwoord in maximum 1500 tekens onderstaande vragen.

Beste lezer,

We hebben uw registratie voor onze campagne ‘De Interessantste Lezers’ goed ontvangen. Bedankt daarvoor! We bekijken uw inzending aandachtig. Als we van plan zijn om uw onderneming te belichten, hoort u zeker van ons. In tussentijd wensen wij u alle succes toe. Blijf voorsprong nemen!

Hartelijke groet,

De redactie van De Tijd

Gelieve de velden correct in te vullen.

05

Torsten Robbens

43 jaar
Mede-eigenaar van Belgisch motormerk Saroléa

Wie is Torsten Robbens?

  • Blies in 2010 het Belgische motormerk Saroléa nieuw leven in
  • Werkt met 18 medewerkers, wil in 2018 verdubbelen
  • Verkocht al 12 stuks van de handgemaakte MANX7 die pas in april uitkomt
Delen op

Saroléa bestaat sinds 1850 en is het oudste Belgische motorfietsenmerk. In 2010 verwierven Torsten en broer Bjorn de merkrechten en herdefinieerden ze Saroléa – met veel respect – tot een 100% elektrisch, hightech en ultraperformant motormerk.

Voordien?

Ik trok als jonge gast naar de UK en ging in de leer bij McLaren. Daar leerde ik het vak. Daarna was ik 10 jaar teamleider in de 24h van Le Mans.

Motivatie?

Ik had al lang het idee om een elektrische moto te bouwen die een race kan winnen. 10 jaar geleden geloofde niemand dat dat kon. Ik wíst dat het kon.

Torsten Robbens, Saroléa
Ceux qui pensent que ç'est impossible, sont priés de ne pas déranger ceux qui essaient. Torsten kreeg deze ingekaderde quote cadeau en hing deze ter inspiratie in zijn kantoor

Voorbeeld?

Ik ben een grote fan van racemoto's uit de jaren '60-'70. De innovatieve John Britten inspireert mij enorm: hij bewees dat je met weinig middelen maar veel creativiteit op technologisch vlak de allergrootste racemerken aankan.

Droom?

Wij Belgen kijken graag op naar het buitenland, maar we vergeten hoeveel vakmanschap en authenticiteit de Belgische traditie in zich draagt. Ik wil Saroléa wereldtop maken in zijn segment.

Daarbuiten?

Ik ben 7 op 7 met Saroléa bezig, maar dat is niet werken. Het is een eer en een voorrecht. Ik moet mijn moment grijpen, nú, voordat de grote merken wakker worden. De wereld is er klaar voor.

Ontmoet alle interessantste lezers